رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

ببینید | دیپلماسی فرهنگی باید دانش‌بنیان شود‌

آخرین مصوبات کمیته هماهنگی گروه‌های فرهنگی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر | برگزیدگان عصر جدید برای تماشای بازی ها به قطر می‌روند

بنا شده برندگان مسابقات عصر جدید، گروه‌های پانتومیم، گروه‌های خیابانی و گروه‌های موسیقی محلی در قطر حضور یابند؛ اما برخی از اقدامات برای حضور فرهنگی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر "دیر شده است."
کد خبر: ۱۳۷۱۵۰۷
نویسنده امیرحسین اصغری خبرنگار

به گزارش جام جم آنلاین، دومین جلسه کمیته هماهنگی جام جهانی ۲۰۲۲ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در حوزه ریاست سازمان برگزار شد و نمایندگان دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت خارجه و فدراسیون فوتبال و اتاق بازرگانی به بیان نقطه نظرات و ارائه گزارشات مربوطه پرداختند.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور، رئیس سازمان و مسئول کمیته هماهنگی جام جهانی قطر در این نشست گفت: با تقسیم کاری که بین دستگا‌ه‌های مختلف فرهنگی انجام دادیم، باید ببینیم چه برنامه‌های فرهنگی را برای جام جهانی پیش رو انجام داده‌اند. ما همکاران خود در قطر را مأمور کردیم با بزرگ‌ترین مراکز فرهنگی گفت‌وگوی خود را آغاز کنند. متأسفانه برخی از این مجموعه‌های می‌گویند برای برنامه‌ریزی دیر شده و ظرفیت‌ها تکمیل است. الان یکی از چالش‌های ما عدم استقرار معاونت سازمان ارتباطات اسلامی در قطر است که هنوز ویزای ایشان مهیا نشده است. برنامه‌های پیشنهادی که نهاد‌های مختلف برای حضور در قطر پیش‌بینی کرده‌اند، عبارتند از برگزاری کنسرت و موسیقی محلی در فضا‌های عمومی، برگزاری نمایشگاه آثار فرهنگی و هنری، نمایش فیلم‌های سینمایی در اماکن عمومی توسط معاونت سینمایی، برگزاری تئاتر‌های خیابانی با همکاری معاونت هنری ارشاد، اعزام گروه‌های ورزش زورخانه‌ای توسط فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، تولید و انتشار روزنامه‌های مرتبط با این موضوع و فعال‌سازی و آموزش گروه‌های سایبری با همت معاونت مطبوعاتی، برگزاری دهکده‌های گردشگری در اراضی عباس‌آباد با همکاری وزارت میراث فرهنگی، تهیه بسته فرهنگی ویژه هواداران، برگزاری مراسم شب‌های فوتبالی برای تجمع ایرانیان، برپایی نمایشگاه از محصولات و آثار منتخب صادراتی در حوزه صنایع فرهنگی و هنری، راه‌اندازی جشنواره بازی‌های برون محلی ایرانی، برپایی هفته فیلم‌های ورزشی منتخب سینمایی، مستند و انیمیشن برگرفته از ۱۷ دوره برگزاری جشنواره فیلم‌های ورزشی و برنامه‌های تلویزیونی ایران، منتخب یکصد عکس برتر ورزشی ایران و برگزاری جشنواره موسیقی ایرانی سنتی و برپایی نمایشگاه از آثار تولیدات شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در رابطه با صنایع فرهنگی. همچنین با مکاتباتی که داشتیم بنا شده برندگان مسابقات عصر جدید، گروه‌های پانتومیم و گروه‌های خیابانی و گروه‌های موسیقی در قطر حضور یابند.

محمدرضا بهمنی، معاون توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه این نشست گفت: پیرو صحبت‌های جلسه قبل، سه مسیر پیگیری شد: مسیر اول: اقدامات جهت استقرار در منطقه. دوم، مذاکره با مؤسسات اجرایی دستگاه‌های عضو کارگروه شامل وزارت ارشاد، میراث و گردشگری، وزارت ورزش، بنیاد رودکی و مجموعه‌های گردشگری. مسیر سوم، دریافت پیشنهادات از بخش خصوصی است. در هر کدام از این مسیر‌ها هم مؤسسات عملیاتی دستگاه‌ها و هم بخش خصوصی مذاکراتی انجام شد. این جلسه هم اجرایی عملیاتی و هم هماهنگی جهت پیشبرد کار‌ها است.

محمدحسین صوفی مدیرعامل کانون جهان‌گردی گفت: دو سه تا مشکل داریم؛ یکی در حوزه صنایع دستی است. ما به عنوان وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام آمادگی کردیم که متناسب با فضایی که در قطر در اختیار ما قرار می‌گیرد، اقدام به برگزاری نمایشگاه و فروشگاه‌های صنایع دستی کنیم. قطعاً بایستی فضای آن در اختیار ما قرار گیرد. تا دیشب که چنین امکانی برایمان فراهم نشده است. هر اندازه دیرتر شود، امکان حضور هنرمندان صنایع دستی کاهش می‌یابد. مکاتباتی با وزارت ورزش داشتیم تا تکلیف مشخص شود. یکی از راه‌های صدور ویزا، تحویل بلیط بازی‌هاست. هنوز مشخص نشده که چه تعداد بلیط در اختیارمان قرا ر دارد تا متناسب با آن، نسبت به اعزام نیرو‌های انسانی اقدام کنیم. مسئله بعد، درباره فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. مشخص نیست چه سالن‌هایی خواهیم داشت. چنانچه اطلاعات و امکانات مورد نیاز در اختیار قرار گیرد، سعی خواهیم داشت برنامه در خوری داشته باشیم. در کنار آن، پیش‌بینی کردیم به موازات فعالیت در قطر بتوانیم در برخی کشور‌های هم‌جوار هفته‌های فرهنگی ایران را برگزار کنیم.
 
آخرین مصوبات کمیته هماهنگی گروه‌های فرهنگی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر | برگزیدگان عصر جدید برای تماشای بازی ها به قطر می‌روند

علیرضا دلخوش مدیر کل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه گفت: ما در وزارت خارجه منتظر هستیم در چه حوزه‌ای کمک کنیم. ما نسبت به برنامه‌ها نگرانی داریم. باید مشخص شود اساس حضور عوامل فرهنگی و تبلیغی در قطر باید مبتنی بر چه شیوه‌ای باشد؛ اکنون وزارت ورزش تکلیفِ نحوه حضور عوامل دستگاه‌ها را مشخص نکرده است. ما با وزارت صحبت کردیم تا شفاف‌سازی شود. نکته دوم این است که ما در تاریخ ۲۵ خرداد دستورالعملی از معاونت اول گرفتیم. در این نامه وظایفی را بر عهده صدا و سیما، وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد، وزارت ورزش و جوانان، وزارت میراث فرهنگی، فدراسیون خبری و خبرگزاری جمهوری اسلامی گذارده‌اند. این ۵ وظیفه عبارتند از: سیاستگذاری رسانه‌ای در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات جام جهانی؛ ما هنوز سیاستگذاری را به صورت شفاف نداریم. چارچوب سیاست‌های اصلی تبلیغات و فعالیت‌های فرهنگی باید مشخص شود و همه دستگاه‌های فرهنگی موظف باشند بر اساس این سیاست‌های ابلاغی پیش بروند. مثلاً تأکید بر عبارت خلیج فارس و یا سایر مسائل.

وی افزود: دومین اقدام عملیاتی که بر عهده این نهاد‌ها گذاشته شده، هماهنگی رسانه‌ها مرتبط با جام جهانی است. سومین وظیفه، رصد و پایش آخرین اخبار و اطلاعات رسانه‌های داخلی و خارجی مرتبط با جام جهانی است. بر اساس این مورد، پیشنهاد دارم گروهی شکل بگیرد تا رصد و پایش این اطلاعات را به اشتراک سایر نهاد‌ها قرار دهد. چهارمین مورد، پیوست‌های رسانه‌ای موضوعات مرتبط با جام جهانی است. پنجمین وظیفه، اقدام لازم برای تولید محتوا مرتبط با جام جهانی است. اکنون در تهیۀ محتوا‌های سمعی و بصری خلأ داریم. سلسله‌ای از تیزرها، انیمیشن‌ها و .. باید به زبان‌های مختلف ترجمه شوند.
 
آخرین مصوبات کمیته هماهنگی گروه‌های فرهنگی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر | برگزیدگان عصر جدید برای تماشای بازی ها به قطر می‌روند

سیدعلی رضوی، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر در این نشست گفت: به عنوان ناظر بیرونی می‌گویم، آنچه از برنامه‌های پیشنهادی می‌بینیم، یک حالت گلخانه‌ای دارد که دور هم نشستیم و یکسری گفتگو‌هایی انجام می‌دهیم. در حال حاضر اتصال ما با قطر نقص دارد. فیفا باید این مشکل را برطرف می‌کند. نقطه اتصال ما با فیفا فدراسیون فوتبال است. در حال حاضر دو چالش داریم: اولین مورد، چالش فروش بلیط غیر شفاف است. یک تعداد بلیطی را فیفا به لحاظ اینکه ما نمی‌توانستیم از طریق شبکه‌های بانک بین‌المللی تهیه کنیم در اختیار فدراسیون قرار داده است، فدراسیون هم در سایت آنلاین در یک روزی اعلام کرد بلیط‌ها را فروختیم. متأسفانه بلیط‌ها با یک مکانیسم مزایده‌ای فروخته می‌شود و عملاً هوادار ایرانی واقعی داخل استادیوم نمی‌نشیند. تاکنون جوابی هم از سوی فدراسیون فوتبال نگرفتم. چالش بعدی، مسئله‌ی اسکان است. ما هنوز هیچ تدابیری برای اسکان دو هفته‌ای یک ایرانی نداریم. هیچ فرصتی برای دریافت امکانات زمین و ... با دولت قطر نداریم. در مدرسه ایرانیان در قطر امکانات داریم. چهار هزار متر زیر بنا دارد. یک زمین فوتبال در آنجا داریم. در یک مکان پر تردد و نزدیک به یکی از استادیوم‌های بازی ایران است؛ بنابراین یک زمین چمن ۴ هزار متری به اضافه سالن ورزشی ظرفیت داریم.
 
آخرین مصوبات کمیته هماهنگی گروه‌های فرهنگی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر | برگزیدگان عصر جدید برای تماشای بازی ها به قطر می‌روند

در ادامه احسان محمدی رئیس دپارتمان فرهنگی فدراسیون فوتبال گفت: ما به عنوان فدراسیون فوتبال مهمان جام جهانی هستیم و میزبان در درجه اول فیفاست که قطر را به عنوان میزبان انتخاب کرده است. پس بسیاری از محدودیت‌ها توسط فیفا تعیین می‌شود از جمله اینکه بلیط فروشی خارج از قواعد فیفا شامل جریمه می‌شود. فیفا به صورت مستقیم بلیط‌های بازی را به علاقه‌مندان ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: فیفا به سه روش بلیط‌ها را می‌فروشد که روش اول به صورت رندم است. یعنی شما بلیط ورزشگاهی را خریداری می‌کنید و بعد  از قرعه کشی مشخص می‌شود که چه تیم‌هایی در آن ورزشگاه و تاریخ بازی دارند.

محمدی ادامه داد: روش دوم فروش بلیط به هواداران است که هر طرف بازی شامل ۸ درصد از ظرفیت خواهند بود. فدراسیون برای اینکه ایرانیان بتوانند با توجه به محدودیت‌های بانکی بلیط تهیه کنند از فیفا در خواست کرده است که ایرانیان ثبت نام کنند و از درگاه فدراسیون به فیفا وصل شوند. در این طرح ۵۱ هزار نفر ثبت نام کردند و قیمت بلیط‌ها از ۶ میلیون تومان تا  ۷۰ میلیون تومان است. قرعه کشی توسط فیفا انجام شد و فدراسیون دخالتی در قرعه کشی نداشته است. باتوجه به انصراف برخی قرعه کشی در چند نوبت انجام شد

محمدی گفت: روش آخر نیز بر اساس بلیط‌های باقی مانده است که فدراسیون در حال مکاتبه با فیفا برای گرفتن سهمیه بیشتر است. اما ما پیش بینی میکنیم که کلا حدود ۷ تا ۱۰ هزار تماشاگر ایرانی در بازی‌ها حضور خواهند داشت.

وی تاکید کرد: فروش بلیط توسط نفر سوم از سوی فیفا کاملا ممنوع است و شامل جریمه می‌شود.

محمدی در مورد شعار ایران در مسابقات جام جهانی گفت: با همراهی معاونت فرهنگی وزارت ورزش فراخوانی آماده شده است که به صورت عمومی اعلام می‌شود تا تمام مردم نظراتشان را در مورد شعار ایران در این بازی‌ها اعلام کنند و شعار توسط کارگروهی از این پیشنهاد‌ها انتخاب خواهد شد. شاخص‌های شعار نیز مشخص شده است.

وی تاکید کرد: در هفته آینده فراخوان عمومی اعلام خواهد شد و پیشنهاد‌های مردم در بازه‌ای ۱۵ روزه دریافت خواهد شد. این شعار روی اتوبوس و البسه استفاده خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این جلسه با یک جمعه بندی نهایی اظهار کرد: هدف ما علاوه بر پشتیبانی از تیم ملی بیان توانمدی‌های فرهنگی انقلاب اسلامی ایران است و باید برای این مهم همه تلاش خود را بکار ببندیم اگرچه از زمان بندی در نظر گرفته شده عقب هستیم، ولی استفاده از ظرفیت‌های کشور در قطر در نظر گرفته شده و آن‌ها را به نقطه قوت و ارائه اهداف خود تبدیل خواهیم کرد تا بتوانیم برنامه‌ها را با موفقیت به اجرا بگذاریم در این زمینه نیز وزارت میراث فرهنگی و گردشگری موظف است تا برنامه‌های تولید شده خود را زودتر اعلام کند تا با کمک سایر ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها آخرین فرآینده‌های کاری بر آن‌ها انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به بهانه جام جهانی ۲۰۲۲ فرهنگی و در یک بازه زمانی دوماهه به معرفی توانمندی‌های فرهنگ ایرانی درقطر و همزمان در تمام کشور‌های دنیا می‌بپردازیم، وزارت خارجه نیز از همه توان خود برای استقرار و گرفتن روادید نماینده ستاد جام جهانی ایران در قطر استفاده خواهد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها